3 Penawar Diri


بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم


Muhammad Al-Baqir* berkata kepada Sayyidina Sayyidina Jaafar As-Saddiq, “Saya hairan melihat orang dalam kesedihan tak kembali mengamalkan firman Allah (surah Anbiya’, ayat 87):

“La ilaha illa Anta, Subhanaka, inni kuntu minaz zolimin”

Sebab saya dapati dalam Al-Quran, setelah ayat itu dibaca oleh Nabi Yunus. Allah SWT berfirman (surah Anbiya, ayat 88):

Yakni, Allah menyelamatkan Nabi Yunus daripada kesedihan. Adakah ayat itu khusus untuk Nabi Yunus? Tidak, Allah akan menyelamatakan orang-orang beriman yang membaca ayat ini daripada kesedihan.

Sambungnya lagi, “Saya hairan orang yang ada perasaan takut tidak membaca (surah Ali-Imran, ayat 173):
“Hasbunallah wa ni’mal wakeel”.

Kerana saya dapati dalam Al-Quran nul Kareem, ketika kaum muslimin dalam ketakutan dan membaca ayat ini, Allah Ta'ala berfirman (surah Ali-Imran, ayat 174) :


Yakni Allah memberi mereka kemenangan dan nikmat keselamatan.

Sambungnya lagi, “Saya hairan orang ada orang yang diancam kemudaratan kepadanya tidak membaca (surah Al-Ghafir, ayat 44):


Wa ufawwidu amri ilallah, innallaha basirun bil-'ibad.

Kerana saya dapati di dalam Al-Quran nul Kareem, orang yang membaca ayat ini akan dilindungi Allah Ta'ala daripada ancaman orang itu (surah Al-Ghafir, ayat 45):


Jadi ada tiga:
Penawar kepada sedih: “La ilaha illa Anta, Subhanaka, inni kuntu minaz zolimin”
Penawar kepada takut:  “Hasbunallah wa ni’mal wakeel”.
Benteng muslihat orang lain: Wa ufawwidu amri ilallah, innallaha basirun bil-'ibad.

- Petikan drpd Majlis Ta'lim Darul Murtadza 13.06.2014

Popular posts from this blog

Ya Hanana - Lirik dan Terjemahan

Amalan Zikir Bulan Rejab